logopg

SP Nr 52
im. dr Ireny Bia堯wny

A SKxD RADY RODZIC紟 ZS NR 4 W ROKU SZKOLNYM 2016/2017

SKxD RADY RODZICÓW ZESPOΣ SZKÓ NR 4

im. IRENY BIAÓWNY W BIAΧMSTOKU

W  ROKU  SZKOLNYM   2016/2017

Lp.

Klasa

Imi i nazwisko

1.

0 A

Irena Wasilewska

2.

0 B

Tomasz Szóstko

3.

1 A

Monika Domanowska

4.

1 B

Pawe Tarasewicz

5.

2 A

Bart這miej Wa豉maniuk

6.

2 B

Justyna Gr康zka

7.

2 C

Agnieszka Nowik

8.

2 D

Monika Miros豉wa Jarmi雟ka

9.

3 A

Krzysztof Oleszczuk

10.

3 B

Ewa Wa豉maniuk

11.

3 C

Katarzyna Jakimik

12.

3 D

Kamila Rutkowska

13.

4 A

Marcin Piotrowski

14.

4 B

Magdalena Wysocka

15.

5 A

Monika Bogacewicz

16.

5 B

Bernadeta Krysztofik

17.

6 A

Marta Zalewska

18.

6 B

Katarzyna Aleksiuk

19.

Gimn. 1 A

Anna Surmasiewicz

20.

Gimn. 1 B

Wojciech 真kowski

21.

Gimn. 2 A

Katarzyna Oziab這

22.

Gimn. 2 B

 Irena Zaj帷zkowska

23.

Gimn. 3 A

Halina Nowik

24.

Gimn. 3 B

Ewa Kury這 -  Bartniczuk

 

 

 

PREZYDIUM RADY RODZICÓW ZESPOΣ SZKÓ NR 4

im. IRENY BIAÓWNY W BIAΧMSTOKU

W  ROKU  SZKOLNYM   2016/2017

Przewodnicz帷y:

Bart這miej Wa豉maniuk 

Kl.2A

I Wiceprzewodnicz帷y

Krzysztof Oleszczuk 

Kl.3A

II Wiceprzewodnicz帷y

Wojciech 真kowski

Kl.1B gimn.

Sekretarz

Monika Miros豉wa Jarmi雟ka

Kl.2D

Ksi璕owa

Justyna Gr康zka

Kl.2B

Skarbnik Szko豉 Podstawowa

Ewa Wa豉maniuk

Kl.3B

Skarbnik Gimnazjum

Halina Nowik

Kl.3A

02-10-2016 10:21:48

A Cyberprzemoc

 Z uwagi na wa積o嗆 problemu prosimy Pa雟twa o zapoznanie si z prezentacj multimedialn przygotowan przez Micha豉 Dziemia鎍zyka ucznia klasy IIIB naszego gimnazjum

  Prezentacja " Stop cyberprzemocy "

10-02-2013 14:40:46

A Wp造w od篡wiania na efektywno嗆 pracy ucznia.

 

Wp造w od篡wiania na efektywno嗆 pracy ucznia.

Dlaczego poruszamy ten temat?

Czym jest w豉軼iwe od篡wianie?

Na te i inne pytania zwiazane z w豉軼iwym odzywianiem i jego wp造wen na efektywna prac odpowied  znajdziesz   » tutaj

10-05-2012 11:00:24

A Dopalacze

Aby, zobaczy prezentacj dotyczac dopalaczy prosimy klikn望 > tutaj

15-01-2012 22:17:01

A Uzale積ienie od komputera

Uzele積ie od komputera u dzieci i formy leczenia

    Ogólnie mówimy o uzale積ieniu, kiedy zostaj wprowadzone do organizmu truj帷e substancje, które powoduj zmiany somatyczne i psychiczne w organizmie. Uzale積ienie mo瞠 przybra form czynno軼i, np. hazard lub alkohol. Coraz cz窷ciej spotykamy si z terminologi uzale積ienia od komputera, a dok豉dniej od Internetu. Od j瞛yka angielskiego pochodzi skrót okre郵aj帷y t dysfunkcj - IAD (Internet Addiction Disorder).

    Jak ka盥e uzale積ienie, rozwija si powoli i stopniowo. Pierwsze symptomy zauwa瘸 najcz窷ciej rodzina. Zjawisko to stale si nasila, im m這dsza osoba, tym wi瘯szy problem z wyj軼iem z na這gu. Oko這 21% Polaków, wieku 15 - 65 lat, korzysta z komputera, w tym z Internetu. Je郵i chodzi o dane statystyczne, to w du篡ch miastach odsetek jest wi瘯szy. P貫 tak瞠 ma znaczenie, poniewa uzale積ieniu najcz窷ciej ulegaj m這dzi m篹czy幡i (liceum, studia). Pierwsze symptomy to przede wszystkim zaniedbywanie nauki, obowi您ków domowych, utrata zainteresowa, zmiana cz瘰totliwo軼i relacji kole瞠雟kich i przede wszystkim zanik 豉knienia.

   W starszej grupie wiekowej, najcz窷ciej uzale積ienie wyst瘼uje krzy穎wo, tzn., 瞠 oprócz uzale積ienia od komputera, wyst瘼uje równie alkoholizm lub hazard. M篹czy幡i oko這 30 roku 篡cia uprawiaj tzw. wirtualny seks, lub szukaj partnerki seksualnej poprzez sie. Te praktyki prowadz do silnego zaburzenia w sferze uczu, emocji. Kobiety natomiast korzystaj z Czatu. Siedzenie w sieci to sublimacja realnego 篡cia. Rzeczywisto嗆 jest mniej kolorowa i trudniejsza od wirtualnego 鈍iata. Korzystanie z Internetu, wype軟ia pustk, cz瘰to staje si sposobem na stres. Dzieci i m這dzie s najbardziej nara穎ne na uzale積ienie od komputera. Przede wszystkim zaczynaj k豉ma, 瞠 ucz si lub pisz wypracowanie do szko造. Coraz rzadziej wychodz z domu, poniewa maj ca造 鈍iat w zasi璕u r瘯i.

    Zbyt d逝gie przesiadywanie przed monitorem wp造wa negatywnie na uk豉d nerwowy, nast瘼uje wzrost nerwowo軼i, rozdra積ienia, pobudliwo軼i, k這poty z koncentracj. Efekt mo瞠 by odwrotny, mog pojawia si stany depresyjne, poczucie bez sensu. Zbyt d逝gie siedzenie przed klawiatur, powoduje tak瞠 problemy w sferze cia豉. Skrzywienie kr璕os逝pa, zanik mi窷ni pasa biodrowego, wady wzroku, a tak瞠 uszkodzenie nerwu nadgarstka.

Cz瘰to problemy z uzale積ieniem od Internetu, dotyka osoby, które wcze郾iej mia造 zaburzenia emocji. Metody leczenia dobiera si indywidualnie, do ka盥ego pacjenta osobno. Leczy si nie samo uzale積ienie, ale g喚bsze problemy. Pracuje si wtedy nad wzmocnieniem potrzeby zmiany.

W Polsce nie ma grup samopomocowych dla siecioholików, ale istniej takie w Internecie. Trzeba obserwowa m這dych ludzi, przede wszystkim zwraca uwag, ile czasu sp璠zaj przed komputerem.

Aby uchroni dziecko przed uzale積ieniem od sieci nale篡: - wprowadzi zasad, 瞠 najpierw s obowi您ki a potem komputer.

- ograniczy czas sp璠zany przed monitorem, od 1 do 2 godzin.

- dba o przerwy w siedzeniu przed komputerem. Je郵i jest to praca d逝窺za, przerwy powinny by co 30 minut.

- zaoferowa dziecku inne atrakcyjne formy sp璠zania wolnego czasu.

- przede wszystkim po鈍i璚a dziecku du穎 uwagi.

Dr Kimberly Young z Uniwersytetu w Pittsburgu wyró積i豉 10 kryteriów diagnostycznych 鈍iadcz帷ych o uzale積ieniu od Internetu:

1. Czujesz si zupe軟ie poch這ni皻y Internetem, my郵isz o nim przez ca造 czas, tak瞠, kiedy z niego nie korzystasz.

2. Aby osi庵n望 satysfakcj, czujesz potrzeb u篡wania Internetu przez coraz d逝窺zy czas.

3. Odczuwasz niemo積o嗆 kontrolowania czasu korzystania z Internetu.

4. Kiedy usi逝jesz ograniczy korzystanie z Internetu lub ca趾iem z niego zrezygnowa, odczuwasz niepokój i podenerwowanie.

5. U篡wasz Internetu, aby uciec od problemów lub, kiedy dokucza ci poczucie bezradno軼i, winy, l瘯u albo przygn瑿ienia.

6. Ok豉mujesz cz這nków rodziny, aby ukry swoje wzrastaj帷e zaanga穎wanie w Internet.

7. Wystawiasz na szwank lub ryzykujesz utrat znacz帷ego zwi您ku, pracy, mo磧iwo軼i nauki lub karier z powodu Internetu.

8. Powracasz do niego nawet, je郵i rachunki za korzystanie z Internetu przekraczaj twoje mo磧iwo軼i.

9. Kiedy nie masz dost瘼u do sieci, wyst瘼uj u ciebie objawy zespo逝 abstynencyjnego (l瘯, narastaj帷e przygn瑿ienie, mimowolne „pisanie na klawiaturze", obsesyjne my郵enie i marzenie o Internecie).

10. Korzystasz z sieci d逝瞠j ni pocz徠kowo zamierza貫.

Je郵i test wyka瞠 5 odpowiedzi twierdz帷ych, to mo瞠my ju mówi o uzale積ieniu.

Rodzice i nauczyciele powinny szczególnie zwraca uwag jak d逝go i co robi dzieci i m這dzie w Internecie. Szybka reakcja, mo瞠 uratowa m這d psychik przed uzale積ieniem od z逝dnego wirtualnego 鈍iata.

Autor: Grzegorz Krause 昱ÓDΜ: http://www.uczdziecko.pl

15-01-2012 10:53:37

A Czy Twoje dziecko m闚 prawid這wo ?

          Czy Twoje dziecko mówi prawid這wo.

 Krótkie porady dla rodziców dzieci 5-cio i 6-cio letnich

       Wielu rodziców stara si zapewni jak najlepsze warunki rozwoju swoim dzieciom: dbaj, by chodzi造 na basen, lekcje j瞛yków obcych, gimnastyk, rytmik. Rzadko jednak zastanawiamy si, czy dziecko mówi prawid這wo, czy ma bogaty s這wnik, czy potrafi w豉軼iwie budowa zdania i swobodnie porozumiewa si z otoczeniem. Tymczasem szczególnie w wieku przedszkolnym rozwijanie mowy jest istotnym czynnikiem wp造waj帷ym na poziom umys這wy dziecka i warunkuj帷ym powodzenie w nauce szkolnej. Przed逝瞠niem mowy ustnej jest rozwój mowy pisanej. Dziecko, które pope軟ia b喚dy w mowie b璠zie je pope軟ia przy pisaniu. W swoim artykule chcia豉bym przedstawi najcz窷ciej pope軟iane w omawianym zakresie przez dzieci b喚dy i podpowiedzie jak im zaradzi nawet w codziennym 篡ciu.

1. zniekszta販anie g這sek (dziecko nie wymawia g這szek: sz, , cz, d, r zast瘼uj帷 je g這skami: s, z, c, dz, l (j) np. zamiast rak mówi „lak”);

2. w wypowiedziach dziecko nieprawid這wo buduje zdania – mówi tylko w pierwszej, lub trzeciej osobie, w liczbie pojedynczej lub tylko mnogiej; przestawia kolejno嗆 wyrazów w zdaniu;

3. zacinanie si podczas wypowiedzi – dziecko kilkakrotnie powtarza te same sylaby;

       Opisane nieprawid這wo軼i s cechami tzw. „swoistej mowy dzieci璚ej” charakterystycznej dla ma造ch dzieci (3 – 5 lat). Cechy te powinny ust徙i po pi徠ym roku 篡cia i w rzeczywisto軼i zwykle tak si dzieje. Dlatego m這dy „zerówkowicz” powinien ju ca趾owicie opanowa mow pod wzgl璠em artykulacyjnym – potrafi prawid這wo wypowiada wszystkie g這ski (sz, , cz, d, r). Buduje prawid這wo zdania, ma bogate s這wnictwo. Oczywi軼ie s dzieci, u których cechy swoistej mowy dzieci璚ej utrzymuj si zbyt d逝go. Dotyczy to dzieci maj帷ych ró積ego typu wady wymowy. Uwa積i rodzice mog je zaobserwowa ju u ma貫go dziecka i wcze郾iej rozpocz望 獞iczenia zalecane przez logoped. Co wi璚 praktycznie mog zrobi rodzice, aby ich dziecko rozpoczynaj帷e nauk czytania i pisania mia這 prawid這w wymow?

1. Zapobiegajmy wyst瘼owaniu wad wymowy – z dzieckiem nale篡 du穎 rozmawia, czyta mu, opowiada, s逝cha jego opowiada, odpowiada na pytania;

2. W kontakcie z dzieckiem u篡wajmy j瞛yka prostego, zrozumia貫go dla niego, bez zmi瘯cze;

3. Budujmy prawid這we zdania pod wzgl璠em formalnym i gramatycznym.

       Je郵i jednak nasza praca i kontakt z dzieckiem nie przynosz pozytywnych rezultatów w zakresie prawid這wej mowy powinni鄉y skontaktowa si z logoped, który skoryguje powtarzaj帷e si b喚dy i doprowadzi do tego, by wady wymowy nie sta造 si problemem na ca貫 篡cie.

Opracowa豉 Marzena Tomkiel

Na podstawie: „Pos逝chaj jak mówi twoje dziecko” – Renata Gugacka (Domowe Przedzkole nr 11/94

15-01-2012 10:44:51

PG Nr 31
im. dr Ireny Bia堯wny